Już wiele osób przekonało się o tym, że w reklamę Google Ads warto inwestować. Daje ona bardzo szybkie efekty, ale również jest skuteczna (nawet zestawiając ją z często wysokimi kosztami za kliknięcia lub przy innym modelu rozliczeń). Nawet świeże strony mogą brać udział w grze przeglądarkowej i konkurować ze stronami, które są tam obecne od wielu miesięcy (jak nie lat)! Jednak zasadniczym pytaniem jest to, związane z realnymi kosztami reklamy i obsługi AdWordsów.

Można się pewnie domyśleć, że nie ma tutaj jednego, uniwersalnego cennika, z którego teraz moglibyśmy skorzystać. To, ile będzie kosztować reklama zależy od wielu czynników, pierwszym z nich jest model rozliczeń.

Model rozliczeń determinuje cenę kampanii

Google Ads umożliwia skorzystanie z kilku modeli rozliczania się za efekty kampanii reklamowej. Choć wiele osób myśli, że dostępny jest tylko jeden – PPC, czyli opłata za każde kliknięcie w reklamę to jest w dużym, ale to bardzo dużym błędzie. Możliwości jest zdecydowanie więcej, a my już mówimy, jak to dokładnie wygląda.

Możemy wybrać jeden z ponad dziesięciu (jak nie więcej) modeli płatności za reklamę. Na przykład za 1000 odsłon w wyszukiwarce, bez założeń ile z nich musi skończyć się kliknięciem. A skoro przy tym jesteśmy, możemy wybrać opłatę za współczynnik (wartość procentową) kliknięć przy odsłonach. Pozostawienie leadów, dokonanie zamówienia czy nawet stała opłata za emisję reklamy w określonym czasie (jest to z góry określona stawka po wybraniu fraz kluczowych i innych determinantów). Dlatego tutaj już napotykamy na problem z określeniem konkretnych stawek za reklamę w Google Ads.

Czy można określić szacowane koszty reklamowe?

Naturalnie możemy posługiwać się przykładami z życia, aby określić w miarę przybliżone wartości, jednakże często możemy się mocno mylić w obliczeniach, bo wiele zależy od mnóstwa czynników – nie tylko modelu rozliczeń, jaki wybierzemy przy współpracy z Google.

Jednak możemy samodzielnie ustalać koszt przy modelu CPC, bo sami ustalamy ile warta jest nasza reklama. Naturalnie im wyższa, tym lepsza nasza pozycja. Ale, czy jeżeli ustawimy ją na poziomie 3 zł, gdy konkurent „da” 2,50 zł, czy zapłacimy to, co zdeklarowaliśmy? Nie! Koszt CPC dla nas będzie wynosić 2,51 złotych. Jest to jednak prosty i mało mówiący o kosztach reklamowych przykład, a najlepiej patrzeć na podstawie doświadczenia w branży, a także określonych pór emisji reklamy. I choć model jest szalenie ważny i determinujący koszty reklamowe, to nie jest to jedyna zmienna w tworzeniu rachunku.

Warto też pamiętać, że w przypadku tworzenia kampanii Google Ads, można korzystać z różnych (okresowych) kuponów – na np. 250 zł lub 600 zł (warunkiem jest doładowanie konta na określoną kwotę, zarejestrowanie się w systemie itp. działania).