Internet w bardzo znaczący sposób wpłynął na sposoby reklamowania produktu. Tradycyjny marketing stosowany w przestrzeni publicznej, radiu, gazetach czy telewizji ma oczywiście swoje zalety, ale jego istotną wadą jest mało precyzyjna możliwość sprawdzenia tego, czy reklamowane treści właściwie docierają do najbardziej pożądanych odbiorców. Marketing internetowy pozwala na sprawdzenie ilości kliknięć, a algorytmy, którymi posługują się giganci tacy jak Amazon, Google czy Facebook w mistrzowski sposób dopasowują reklamę do indywidualnych preferencji użytkownika, oferując mu dokładnie to, czego ten może akurat potrzebować.

Nawet bardziej zdumiewający jest jednak casus social media marketingu, który potrafi osiągać zaskakujące rezultaty w przyciąganiu uwagi potencjalnych odbiorców. Zdarzają się głosy mówiące o tym, że jest to bezwzględnie najlepszy rodzaj marketingu w branży, ponieważ stawia na wiarygodność i bardzo ludzkie relacje na linii twórca-fan.

Nie sposób wypowiedzieć się na temat takiej tezy w sposób jednoznaczny, ponieważ w branży marketingowej wszystkie sposoby promocji mają swoje plusy i minusy i w przypadku systemu reklamy funkcjonującego w social mediach nie jest wcale inaczej. Ogromną zaletą social media marketingu jest z całą pewnością autentyczność i wiarygodność osób, które promują nasze produkty. Choć influencerzy w dzisiejszych czasach dorównują już popularnością pełnoprawnym gwiazdom świata telewizji, nie sposób nie przyznać, że łączy je ze swoimi fanami nieco inna więź. Osoby obserwujące tych ludzi od samego początku kariery czują się o wiele inaczej w towarzystwie influencerów, którzy często narzekają na uciążliwych fanów, zachowujących się tak, znali się z nimi od zawsze.

Tak jednak siłą rzeczy musi być – kontakt influencerów z fanami jest bardzo bezpośredni, osoby te w bardzo śmiały sposób odsłaniają swoją prywatność, a to owocuje zwykłym i ludzkim zaufaniem, jakim fani obarczają osoby publikujące jakieś fragmenty swojego życia na Instagramie czy YouTube. To zaufanie jest na dobrą sprawę bezgraniczne i dlatego wszelkiego rodzaju materiały reklamowe publikowane przez influencerów owocują naprawdę ogromnym odzewem w sklepach internetowych film, które wykupiły sobie taką usługę. Jeśli chodzi natomiast o wady social media marketingu, na pewno wymienić tutaj należy pewne ograniczenie tematyczne – influencerzy najlepiej radzą sobie w tematyce kosmetycznej, lifestyle’ową i dziedzinami związanymi z kulturą popularną. Siłą rzeczy więc reklama sklepu meblowego przygotowana przez influencera, którego odbiorcy przyzwyczaili się do innego rodzaju treści lub są po prostu z innej grupy wiekowej.

Podsumowując krótko, social media marketing jest znakomitym sposobem reklamy dla firm, które są w pełni świadome tego, jaki sprzedają produkt i potrafią bezbłędnie dopasować do niego pewną grupę docelową. Choć nie jest on w stanie zaspokoić potrzeb wszystkich potencjalnych zleceniodawców, w odpowiednich dla niego warunkach i tematyce potrafi w naprawdę niesamowitym stopniu przyczynić się do zwiększenia obrotów firmy.