Interpretacja aktywności w mediach społecznościowych

Bez żadnego problemu zakładamy konto na różnych portalach społecznościowych i niezwykle sprawnie obsługujemy interfejs. Nie wszyscy z nas jednak zdają sobie sprawę z tego, że informacje, które będziemy publikowali w przestrzeni internetowej, będą pozostawiały pewien konkretny ślad. Okazuje się, że na tej podstawie można się wiele dowiedzieć o konkretnym użytkowniku. Nie bez powodu firmy, do których należą globalne serwisy społecznościowe, bardzo sprawnie wykorzystują te wszystkie dane, które są codziennie zbierane o użytkownikach. Na tej podstawie można się wyprofilować każdego człowieka i przygotować właśnie specjalnie dla niego dedykowaną ofertę reklamową.

Osobom, które często na przykład publikują informacje o grach hazardowych, potem będzie proponowany polskie kasyno online w postaci reklamy. Z takich informacji można wyciągać jednak jeszcze bardziej dokładne i szczegółowe wnioski nawet w sferze psychicznej. Okazuje się na przykład na podstawie badań naukowych, że osoby, które bardzo często publikują informacje o jedzeniu, będą bardziej ugodowe.

Baza wiedzy dla psychologów

Zauważ, że bardzo często w zależności od zajmowanego stanowiska staramy się wykreować jakiś konkretny wizerunek. Ubieramy się profesjonalnie i posługujemy się bezbłędnie językiem polskim lub angielskim, publikując w przestrzeni internetowej jakieś bardzo ważne eksperckie informacje. W ten sposób chcemy stworzyć wrażenie jakiegoś konkretnego profilu.

Jednocześnie też nieświadomie wysyłamy inne sygnały do odbiorców, a możemy sobie nawet z tego nie zdawać sprawy. Potem właśnie pozornie nieistotne informacje dotyczące naszych zainteresowań i poglądów politycznych będą mogły powiedzieć o nas bardzo dużo. To jest niejednokrotnie pokaźną bazą wiedzy dla psychologów, którzy na tej podstawie mogą przewidywać cechy osobowości.

Algorytmy badające polubienia

Jednym z kluczowych narzędzi do oceny cech osobowościowych są m.in. opcje polubienia. To właśnie one zostały wykorzystane podczas badań, które zrealizowali w 2015 roku naukowcy z Uniwersytetu Cambridge oraz Uniwersytetu Stanforda. Wtedy udało się stworzyć charakterystykę bazującą na konkretnych ilościach lajków. Na przykład przy 10 lajkach algorytm był zbieżny z opinią kolegi z pracy. W przypadku 70 pokrywało się to z opinią przyjaciela. Natomiast w przypadku już 300 lajków algorytm był dokładniejszy niż małżonek.

Takie dane statystyczne, jak widać bardzo dużą mówią nam o naszej aktywności w przestrzeni wirtualnej. Od tamtego czasu minęło 5 lat i teraz badacze mają do dyspozycji jeszcze bardziej dokładne narzędzia służące do takich analiz, ale to nie wszystko. Dysponują przecież znacznie większą liczbą danych, które przez te kilka lat użytkownicy pozostawili w internecie. Zainteresowanie mediami społecznościowymi przecież wzrosło. Niech świadczy o tym, fakt, że obecnie każdy z nas korzysta przynajmniej z jednego serwisu społecznościowego.

Kto wykazuje największą aktywność?

W toku badań psychologicznych naukowcy zdołali wyróżnić pewien model osobowości, który będzie przedstawiać potencjalny użytkownik serwisu społecznościowego. Może on obejmować czynniki takie jak:

  • neurotyczność
  • ekstrawersję
  • otwartość na doświadczenie
  • ugodowość
  • sumienność.

Okazuje się, że ekstrawertycy zwykle więcej czasu spędzają na interakcjach z innymi użytkownikami. Z kolei ugodowi publikują więcej zdjęć, a sumienni spędzają mniej czasu, wykorzystując komunikatory i podglądając innych. Z kolei osoby, które są otwarte na doznania, dużo czasu poświęcają na wyszukiwanie informacji o innych i częściej grają. Interesujące jest z kolei to, że neurotycy jak też ekstrawertycy charakteryzują się publikowaniem większej ilości postów.

You might like

Dodaj komentarz